Fiatal cégvezetők gondjai

Az elmúlt néhány évben egyre több olyan helyzettel találkozom Magyarországon, amikor egy cég vezetője fiatal, fiatalabb, mint a munkatársai. Ilyen esetekben nem csak a cégvezetés tapasztalatának hiánya jelent kihívást, hanem a generációs különbség is (és ez talán hatalmasabb súly, mint az előző). Több hasonló helyzetben lévő fiatal vezetővel is találkozta, dolgoztam, a probléma szinte mindenhol azonos, csak a hangsúlyok tolódnak el. Íme egy példa, amely legyen az állatorvosi ló.
Zoltán két barátjával már a főiskolai évek alatt CAD tervezői munkákat vállaltak, ahogy idejük engedte. 2-3 év alatt eljutottak odáig, hogy már semmi szabadidejük nem volt, sőt a főiskolai vizsgáikat is halasztották. Aztán lett, ami ilyenkor lenni szokott: céget alapítottak és egy év múlva már 7 állandó és három külsőssel dolgoztak. A hét alkalmazott, már az a határ, amit vezetőként, nem könnyű kezelni. Aki még ezzel soha nem találkozott az nincs tisztába azokkal a napi (sőt, az óránkénti) stresszorokkal, amit az alkalmazottak, a csapat tagjai az embereink (mindenki válassza ki a számára szimpatikus terminust) felől érkezik!
Zoli egy személyben volt mérnök, üzletkötő, cégvezető-cégtulajdonos, néha takarított és mosogatott is a konyhában, szervező, megrendelő, aláíró… Ismerős?

És hogyha ez nem lett volna elég, még ott volt az állandó kétely is, „meddig mehet ez így, meddig bírjuk?”
Zoltánnal egy évig dolgoztunk. Kitűzött célunk az lett, hogy Ő vezető lesz. Igazi és eredményes! Teljesen más személet és látásmódra, más tervezésre, más működésre való átállása közben. Zoltán számára a legnehezebb akadály az volt, hogy az idősebb csapattagok elfogadják, mint vezetőt. Érdekes helyzet volt, mert mint mérnököt elfogadták. Hibáival, zsenialításával, mindennel együtt. Még azt is elismerték, hogy a munkát tőle kapják, és ha ő nem lenne, a cég sem lenne. De a napi teendők munkavégzés közben állandó volt az ellenállás, a megjegyzés, a kételkedés és hosszasan sorolhatnám még, hogy mivel találkoztam. Az idősebb csapattagok részéről a leggyakrabban megfogalmazott kritika az volt, hogy ilyen fiatalon nincs meg, nem lehet meg a kellő tapasztalata a vezetői munkához.

Ez persze önmagában igaz, de – és ez a lényeg – minden tanulható! Egy kardinális és valóban nem könnyű kérdést kellet eldöntenie Zolinak: cégvezető akar-e lenni, vagy megmarad mérnöknek. Miután ez megszületett, jöhetett a következő: hogyan lehet Zoltán eredményes cégvezető?
Nem csak ebben a helyzetben, máshol is a standard elakadásokkal találkozom.
Az alábbi 5 pontos összeállítás segítséget adhat a gondolkodáshoz, a változás elindításához – ha te is sikeres cégvezető akarsz lenni.
Az még hozzátartozik Zoltán történetéhez, hogy ma (most néztem meg a cégnyilvántartóban), 25 fő bejelentett csapattagja van a cégnek. Ezt a 25 embert Zoli irányítja, vezeti. Úgy néz ki, hogy sikeresen.

Tapasztalataim alapján az alábbi összeállítás (talán) elgondolkodtat és a váltásban segítségedre lehet.

 

 

 

Top 5, ha fiatal vagy és eredményes cégvezető akarsz lenni

 

  1. Olyan feladatokat (akár részfeladatokat is) érdemes kitűzni, amelyek elérésekor azonnal visszajelzést lehet és kell adni.
    Vigyázz, hogy ezek a feladatok valós és ne látszat célfeladatok legyenek, mert akkor hiteltelenné válsz! Olyan folyamatot érdemes kialakítani (és aztán megtartani/betartani), amellyel azt biztosítod, hogy 1. a célokat kitűztük és meg is valósítottuk, 2. a kitűzött célok megvalósíthatók, 3. jó és jól kitűzött célokról van szó – de ha nem akkor ismerd be és változtass rajta, 3. a visszajelzéseket személyre szólóan, de nem személyeskedve add! Ezt a vezetői képet mihamarabb ki kell alakítani.
  1. Bízz a tudásukban és a kreativitásukban. Magyarul: nem kell a kézivezérlés a mikromenedzsment. Egyrészt mindenkinek fárasztó, másrészt, ha állandóan a nyakukon ülsz, megszokhatják és nem csinálnak semmit, mert a „főnök nem mondta”. A személyes fejlődés mindenki számára motiváló, tehát a kreativitásukat fejleszd és ezzel párhuzamosan te is megtanulsz megbízni bennük.
  2. Ehhez elengedhetetlen, hogy tudd: a sikereket nem Te, hanem a csapatod éri el! Ha ezt a megérted, akkor azt is tudnod kell, hogy ha jól végzi a dolgát a csapatod, akkor nyomd, dicsérd jutalmazd őket! (Vigyázz, nehogy túl told!)
  3. Figyelj, kérdezz és hallgass! Ez nem csak az eredményes értékesítők legfőbb tulajdonsága, ez igaz a sikeres vezetőkre is! Szakíts időt arra, ha igénylik, hogy akár a magánéleti, vagy a munkával kapcsolatos problémáikat megoszthassák veled. Itt is figyelni kell a mértékre, mint a visszajelzéseknél – természetesen ezt is tanulni kell és lehet 😊
  4. Bármi történjék is az egészség a legfontosabb. Ha nem érzed jól magad, mint vezető, engedd el! Az elengedést is tanulni kell!

Nos?